Nicolaj Nielsens verden

Introduktion til Lean Management

Lean definition

Formålet med dette skriv er at give dig en kort introduktion til Lean Management. (Se figur nederst på siden)

Indledning:

Det er væsentligt at forstå at Lean Management ikke kan forvandle en dårlig idé til en strålende forretning.

"Just as a carpenter needs a vision of what to build in order to get the full benefit of a hammer, Lean Thinkers need a vision before picking up our lean tools," Womack.

Lean: at skabe mere værdi for kunderne med mindre ressource anvendelse.

Lean Management: Opbygning af en ledelseskultur som vil skabe vedvarende forøgelse af kundeværdiskabelsen, med færrest mulige ressourcer.

I de efterfølgende afsnit vil jeg beskrive en række af de grundelementer som er bærende for Lean (Tag ikke den beskrivelse for udtømmende, men brug den mere som inspiration til hvor du skal fokusere)

Templet

Introduktion til Lean Templet

Lean Templet (Toyota)

Lean Templet er opfundet af Toyota og indeholder de bærende elementer i Lean Management. Det består af et stærkt fundament, 2 bærende søjler, et tag og sidst men ikke mindst mennesker som lever i templet.

Som Womack skrev et det vigtigt at du før Lean rejsen påbegyndes ved hvor du skal hen. Det betyder at du skal vide hvad det er kunderne efterspørger og ikke mindst hvilken værdi dine produkter eller services giver kunderne. Mens du tænker over det, vil jeg gå igennem de enkelte dele af Lean Templet

Fundamentet

Orden og de 5s´er

Et af grundprincipperne i LEAN er at skabe orden og fast holde denne orden. Hiroyuki Hirano som er fadder til begrebet de 5S: Sortering, Sætte på plads, Systematisk rengøring, Standardisering og Selv disciplin, beskriver de 5s´er for at være essentielle for at opnå øget produktivitet og bedre kvalitet.

Som det fremgår af de 5S´er det at skabe orden en meget konkret opgave. – begynd med dit skrivebord :-)

Standardisering

Det andet grundelement er at sikre at alle arbejder efter ens standarder. For at opnå fordelene ved standardisering er det nødvendigt at dokumentere nuværende processer og ikke mindst skift i processerne. Fordelene ved at gøre dette er mange, eksempelvis lettere oplæring af nye medarbejdere, hurtigere omstilling af maskiner, mindre variation og færre fejl.

Standardiseringen er et element til at skabe forståelse for hvordan arbejdet udføres mest effektivt og korrekt. Det er et nødvendigt redskab til at fremme problemløsninger, og nødvendigt for at ledelsen og medarbejdere trækker i samme retning.

Et andet væsentligt formål for standardiseringen er at den skaber en baseline, der gør det muligt at følge udviklingen over tid.

Synlighed og ansvar

Processer, arbejdsopgaver og målsætninger skal være synlige for alle. Ledelsen har et ansvar i at sikre at alle kender deres arbejdsopgaver. Målinger og proceslandkort skal gøres tilgængelige i det daglige arbejde.

Flow - søjlen

Et af de fundamentale dogmer i Lean flow er at levere services eller produkter lige når kunden skal bruge ydelsen. Just-in-time er essentielt for Lean Flow optimering.  Et element er her at flowet er baseret på et Pull system, hvilket vil sige at der gives signal tilbage i flowet om at påbegynde produktionen (Kanban). I Lean flow taler man om at kontinuerligt flow og at man skal holde takten.

Dette kan sammenlignes med en robåd. Der er en leder som styrer takten med en tromme. Den ledende roer følger trommenstakt og sikre at alle følger ham, samt at dette sker i et kontinuerligt flow.  Er der blot en enkelt roer som ikke holder takt, så vil bådens fart gå ned.

Et af de væsentligst optimerings parametre i Lean Manufacturing er gennemløbstiden i processen og sikring af der produceres uden spild.

Her er identifikation af flaskehalse, seriestørrelser, fleksible produktionskapacitet etc. vigtige optimeringsparametre. Det er ofte væsentligt at fokusere på den tid hvor processen står stille. Der kan være tale om maskiner som skal omstilles eller serviceres som skal udvikles. (SMED)

Produktionsplanerne er baseret på prognoser og ikke som ved traditionel produktion ved den givne produktionskapacitet

Forebyg fejl – søjlen – Automation (Jidoka)

En væsentlig forskel på traditionel produktionsoptimering og Lean optimering er at kvaliteten sikres løbende og i processen. Traditionelt måles kvaliteten sidst i processen. I Lean er det vigtigt at have værktøjer til at kunne gribe ind med det samme og korrigere produktionen.  

Den grundlæggende filosofi er at producere 0-fejl. For at dette kan lade sig gøre viste Shigeo Shingo vigtigheden i at kunne varsko en operatør om at en fejl (poka) er nært forstående og der skal en handling til for at udgå (Yoke) at producere en fejl.

For at operatøren skal kunne agere på en mulig ”Poka” er det nødvendigt at designe et synligt dashboard (Andons). Det er væsentligt at Andons følges op af en actionplan.  

Et eksempel kan være:

En operatør kan se på sit daschboard at han ikke har flere emner der skal bruges i den arbejdsgang som han er ansvarlig for.

I den trimmede produktionslinje vil der ikke være tid til at operatøren kan nå at hente de givne emner. Så for at få løst problemet hiver operatøren sit Andon kort og på den måde tænder en gul advarselslampe om at hvis ikke problemet løses vil dette influere takten i flowet.

En supervisor kommer tilstede for at se om vedkommende kan fremskaffe de manglende emner. Er det ikke muligt at fremskaffe emnerne inden takt tiden løber ud, trækkes det røde Andonkort og produktionen stopper

Lederen af produktionslinjen kommer til stede og sikre at de manglende emner fremskaffes. Lederen laver en beskrivelse af problemet, som skal bruges til at finde en løsning der gør at problemet ikke indtræder igen. En væsentlig del af de løbende forbedringer er således at kunne spore hvad der gik galt, så der kan findes en permanent løsning på problemet

Statistisk proceskontrol er et af de vigtige redskaber til forudsige om et proces er ved at løbe ud af kontrol.

Lean Kultur – Templets living room

Oftes er Lean defineret som en række dogmer, hvor til knytter sig en række redskaber og metoder. Men basalt set har dette kun meget lidt med Lean Management at gøre.

Lean Management drejer sig i bund og grund om mennesker og evnen til at motivere og mobiliserer mennesker, til at tænke proaktivt og til at dygtiggøre sig.

Et andet væsentligt element er at Lean Management både er en personlig opgave og en team drevet udvikling.  I en Lean kultur er der konstant en vekselvirkning mellem det personlige mål og teamet succes.

Ledelsesmæssigt er den store forskel fra traditionel ledelse, hvor lederen er en sjakbajs, som med hårdhånd driver sine arbejdere til et resultat, og så leanledelse hvor lederen mere anses for at være en coach eller læremester (Sensei) der uddanner og dygtiggøre såvel den enkelte som teamet.

Uanset hvor i organisationen er følgende 5 ledelsesregler gældende:

1)       Forstå din kunde – om kunden er intern eller ekstern er ikke vigtigt (Value Stream)

2)       Sæt daglige mål og langsigtede mål for forbedringer (Personlig, team og organisation)

3)       Gør dine mål målbare – data drevne og synlige

4)       Kend din proces og arbejdsgange -

5)       Standardiser din måde at udføre arbejdet på.

6)       Hop tilbage til 1 – der altid noget der kan gøres bedre

Kundeværdi og Kundetilfredshed - Taget.

Lean er basalt set en ledelsesfilosofi der på langsigt vil vinde. Dette skyldes først og fremmest fordi den fokuserer og tager udgangspunkt i kunden.

Det er nu vi er tilbage til mit indledende spørgsmål om du ved hvad det dine kunder forventer og efterspørger?

Voice of the Customer (VOC) er taget I templet, som skal sikre at alt hvad virksomheden fortager sig er målrettet den efterspørgsel som kunden har for de givne produkter og ydelser.

For at sikre at virksomheden målretter sine aktiviteter så de giver værdi for kunden er Value Stream Mapping, samt metoder til differentiere mellem værdiskabende og ikke værdiskabende aktiviteter vigtige ledelses værktøjer. Den helt afgørende tænkning her er at fokusere på hvad kunden anser som værdi og hvad kunden er villig til at betale for. Det er med andre ord ikke værd at optimere aktiviteter som ikke giver værdi for kunden.

I design af det enkelte produkt eller service er værktøjer som Quality of House meget anvendeligt. Her er idéen at nedbryde kundens forventninger til delkomponenter i produktet, således at det tydeligt fremgår hvorledes disse komponenter bidrager til kunden samlede værdi opfattelse.

Først når du har dette overblik vil det være muligt at indføre succesfuld Lean optimering.

Lean Templet

Nyeste kommentarer