|
|
|
|
|
CV - Nicolaj Nielsen - Kronologisk
Uddannelse
Årstal
|
1995 Cand. Merc. i kvalitetsledelse (TQM) fra Handelshøjskolen i Århus.
1995 International Management ved Yonsei University Seoul, Korea
1991 HA handelseshøjskolen i Århus
|
Personlige oplysninger
Navn
|
Nicolaj Nielsen
|
|
|
Adresse
|
Overgaden Neden Vandet 1a, 3tv. 1414 København K
|
|
|
Fødselsdag/år
|
070263 – 59 år
|
|
|
Telefon – mobil
|
20152870
|
|
|
E-mail
|
NINI@nielsen.mail.dk
|
|
|
Nøgle kompetencer
Gennem mine mangeårige virke har jeg tilegnet mig en række kompetencer, samt styrket mine personlige karakteristika.
Nøgle kompetencer:
|
Personlige karakteristika:
|
Top og mellem ledelse
|
Relationer
|
Process Management
Program og
Transformationsledelse
LEAN & Agile Management
|
Analyse og problemløsning.
Proaktiv kommunikation
Vedholdende
|
Kvalitetsledelse
|
Systemisk tænkning
|
IT & Cyber Security
|
Kundefokus
|
Interkulturel
|
Holistisk
|
Gennemslagskraft
|
Egen ledelse
|
I underafsnit findes mere udførlige beskrivelser af ovenstående.
2020-20XX CISO Forsvarets materiel og indkøbstyrelse
2017-2020 Cyber Security Program Manager
2017-2020 Programchef – Danmarks Nationalbank
2014-2017 CIO og Transformation
2014-2017
| Bankernes Kontant Service A/S | CIO
& Digital Transformationsleder
Primært
ansvarsområde:
·
CIO
o
Outsourcing,
samt opbygning af cloudløsning
o
Drift og
incident håndtering
o
IT-strategi og arkitektur
·
Head of Project & Strategy Management
o
Strategy
mapping og projektmodel.
o
Styretavler
og rapportering
o
Budget og
cost monitoring
·
Programleder for 400 mdkk program.
o
Digitalisering
af den danske pengeforsyning
o
Nyt Cash
Center
o
Opbygning og
implementering af verdens første automatisererede og digitaliserede cash
management system
Primære
resultater
·
Program
o
Implementering
af verdens første automatiserede produktionssystem for kontanthåndtering
o
Implementering
af nyt ERP/CMS og digitalisering af produktion
o
Reducerede
antal kontantcentre fra 7 til 3 og flyttede hovedkontor
o
Gennemførte byggeri af et af verdens sikrest
kontantcenter til tiden og under budget.
·
Opbygning af
IT afdelingen
o
Nyt
systemlandskab
o
Ny
infrastruktur – Cloud baseret
·
Sourcing
aftaler med leverandører
·
Etablering
af PMO
office
o
Tavle
styring
o
Opbygning og
implementering af model til prioritering af strategiske projekter
o
Etablering
af ressource styring på tværs af forretningsområder
2012-2013 Programledelse og Lean/Agile ledelse
2012-2013
| EG
A/S | Senior Lean Program Manager
Primært
ansvarsområde:
o
Lean af IT
projektleverancer – Model og værktøjer
o
Lean og
optimering af applikationsudviklingen.
o
Lean og
optimering af værdikæden fra salg til leverance.
Primære
resultaterne hos EG.
o
Optimering
af EG´s forretning og værdikæde (IT softwareudvikling etc.)
o
Uddannelse
af lederne i "IT Driftsledelse"
o
Etablering
af EG´s produktivitetssystem
o
Model til
optimering af salget.
o
Etablering
af KPI / balance scorecard
o
Etablering af
"styre tavler" (scrum)
2013-2014 | Philips
Medical | Programleder for Transformation
Primært
ansvarsområde:
o
Implementering
af SAP
o
Implementering
af ny infrastruktur
o
Integration
og opsætning af Kanban styret produktions flow
Primære
resultaterne hos Philips.
o
Projektledelse
af SAP implementering
o
Opsætning af
ny produktionslinje og Kanban styring
o
Kommunikation
og Statusrapporter til Philips internationale Topledelsen, samt DK ledelsen
2010 - 2012 Funktionschef Produktion og digitale medier
(Fra år til år, omvendt kronologisk)
|
|
|
|
|
2005 –2012
|
De Gule Sider a/s – EDSA
|
Virksomhedsbeskrivelse
|
§
www.dgs.dk
Omsætter for 400 millioner Dkr. Ca. 300 ansatte.
|
|
|
Ansvarsområde
|
Funktionschef
|
|
|
Opgaver
|
·
Ledelse af Online Fullfilment afdelingen
·
Ledelse af Annonce og Grafiske produktion.
·
Ledelse af Program og Process Excellence afd.
·
Ledelse af forretnings og IT arkitektur
|
|
|
Resultater
|
·
Kontrakt og annonce produktion er optimeret med 60%. Outsourcing af den grafiske produktion.
·
Opbygning af en online fullfilment afdeling med 25 medarbejdere og 3 underleverandører er på plads. Production Web-sites, SEO/SEM er siden udgangen af 2010 steget 400%.
·
Opbygning af en process excellence afdeling, har i Q1 2011 givet et løft på 10% i kundetilfredheden. Endvidere har nye processer i kundecenteret øget ”One-Stop” solution fra 60% til 85% og tabte kald er under 1%.
|
|
|
Reference fra
|
55
|
|
|
Reference til
|
COO
|
|
|
2009 - 2010 Nordisk Program Chef for Change Management
2005 –2012
|
Lokaldelen a/s og De Gule Sider a/s – EDSA
|
Virksomhedsbeskrivelse*)
|
·
www.dgs.dk
Omsætter for 500 millioner Dkr. Ca. 350 ansatte.
·
http://www.lokaldelen.se/
Omsætter for 300 millioner Skr. Ca 250 ansatte
|
|
|
Ansvarsområde
|
Nordisk Program Chef for Change Management
|
|
|
Opgaver
|
·
Opbygning af det nordiske program og projektkontor
·
Governance modeller til sikring af topledelsen prioritering
·
Optimering af forretningens ressourcer i forhold til at gennemføre de strategiske projekter
·
Styring af virksomheden ressourcekapacitet i forbindelse med at gennemføre den nødvendige change management
|
|
|
Resultater
|
·
Gennemførelses procenten af projektporteføljen er steget fra 70% til 99%
·
Implementering af samordnet ressourceplan og projektporteføljen har givet en øget ressource udnyttelse på 25%
·
Design og implementering af governance model for ledelsesprioritering.
|
|
|
Reference fra
|
10
|
|
|
Reference til
|
Nordisk COO
|
2008-2009 Chef, Process Excellence og Lean Management
Årstal –2008-2009
|
European Directories S.A.
|
Virksomhedsbeskrivelse
|
§
http://www.europeandirectories.com
Omsætter for ca. 700 millioner Euro. Der er 3700 ansatte i 7 lande
|
|
|
Ansvarsområde
|
Chef, Process Excellence
(Lean Management in European Directories organization
Chef for CRM/ERP program hos DGS)
|
|
|
Opgaver
|
§
Opbygning af Lean organisation i Europa, samt indførelse af process excellence. Overordnet ansvarlig for LEAN/kvalitets projekter i Europa. Ansvarlig for Benchmarking programmet.
§
Program ansvarlig for implementering af nyt CRM/ERP system i DGS
|
|
|
Resultater
|
§
Optimering af Back Office funktionerne med 20-50 %.
§
Etablering af lokale process excellence afdelinger.
§
Opbygning af EDSA KPI management. Gennemførsel af Benchmarking undersøgelse.
§
Etablering af online Process & Quality Management Information System. Alle landes forretningsprocesser, samt IT systemer dokumenteret i Visio.
§
Design af nye forretnings processer, samt implementation af nyt CRM/ERP system. Implementeret på 11 måneder.
|
|
|
Reference fra
|
§
10
|
|
|
Reference til
|
§
Group Director Strategy and Operations
|
2006-2007 Chef, Process & IT Architecture
Årstal –2006-2007
|
De Gule Sider a/s – EDSA
|
Virksomhedsbeskrivelse
|
§
www.dgs.dk
Omsætter for 700 millioner Dkr. Ca. 550 ansatte.
|
|
|
Ansvarsområde
|
Chef, Process & Architecture
|
|
|
Opgaver
|
·
Ansvarlig for opbygningen af DGS Proces & arkitektafdeling.
·
Ansvarlig for Process Excellence program og BPR/Lean projekter.
·
Ansvarlig for Design af såvel forretningens IT arkitektur, samt ansvarligt for optimering og re-design af DGS forretnings-processer.
|
|
|
Resultater
|
§
Backoffice og kundeservice optimeret med 40 %.
§
Etablering af ny IT infrastruktur.
§
Re-design af salgsprocesserne med en effektivitets forøgelse på 20 %.
§
Design af nyt provisionssystem. Implementering af nyt økonomisystem.
§
Etablering af DGS KPI struktur.
§
Design af intranet process excellence portal.
|
|
|
Reference fra
|
§
10
|
|
|
Reference til
|
§
Direktøren for Change management og IT
|
2004-2006 Leder, Program og projektafdelingen
2005-2012
|
De Gule Sider a/s –TDC
|
Virksomhedsbeskrivelse
|
§
www.dgs.dk
(Se ovenstående)
|
|
|
Ansvarsområde
|
Leder, Program og projektafdelingen
|
|
|
Opgaver
|
§
Ansvar for opbygning af projektorganisationen i såvel Danmark, som i Sverige. Prioritering af de strategiske projekter. Oprydning i forretningen vedr. opgaver og projekter. Uddannelse af forretningens projektledere.
|
|
|
Resultater
|
§
Opbygning af en central program og projekt afdeling.
§
Etablering og udvikling af strategisk koncept og ledelsesværktøj til prioritering af DGS projekter.
§
Opbygning og implementering af projektledelses modeller og værktøjer.
§
LEAN i projektledelsen og rationalisering af projektporteføljen med 60 %.
|
|
|
Reference fra
|
§
15
|
|
|
Reference til
|
§
Produktionsdirektøren
|
2003-2004 Program Manager
2004-2005
|
Royal Unibrew a/s
|
Virksomhedsbeskrivelse
|
§
www.royalunibrew.com
Omsætter for 3 milliarder. Antal ansatte ca. 2300
|
|
|
Ansvarsområde
|
Program manager, Process excellence afdelingen
(Hele bryggerigruppens organisation)
|
|
|
Opgaver
|
§
Program Manager med ansvar for opbygning og implementering af Process Excellence Management.
§
Projektleder for Lean Management projekter. I 2004 omfattende Indkøb og Logistik, Supply Chain, Salg og Marketing, samt Budgetteringsprocessen
|
|
|
Resultater
|
§
Optimering af budgetprocessen 60 %. Optimering af Fadølsservice med 30%.
|
|
|
Reference fra
|
§
0
|
|
|
Reference til
|
§
Chefen for process excellence afdelingen
|
2003-2004 Underdirektør
2003-2004
|
Aarstiderne a/s
|
Virksomhedsbeskrivelse
|
§
www.aarstiderne.com
§
Omsætter for 140 millioner Dkr. Antal ansatte 120.
|
|
|
Ansvarsområde
|
Underdirektør
(Indkøb, logistik og HR)
|
|
|
Opgaver
|
§
Overordnet ledelsesansvar for Indkøb, Logistik- og Kvalitetsledelse, samt HR.
§
Strategisk og operationelt ansvar for tilpasning, rationalisering og udvikling af virksomhedens forretningsprocesser. BtB og BtC. Opbygning af e-handelsløsninger fra avler til kunde - “fra jord til bord”.
|
|
|
Resultater
|
§
Optimering af indkøbsprocessen med 50%. Udvikling af indkøbsplanlægningsværktøj.
§
Etablering af HR funktion.
§
Implementering af strategisk indkøbspolitik.
§
Optimering af lagerfunktionen med 25 %
|
|
|
Reference fra
|
§
10
|
|
|
Reference til
|
§
Den administrerende direktør
|
1999-2003 Chef. Worldwide Business, Process Management, Supply Chain & Quality Management
Årstal –1999-2003
|
IBM Software,Delivery & Fulfilment, Colorado (København)
|
Virksomhedsbeskrivelse
|
§
IBM SDF klargører, producere og leverer alt IBM´s software til hele verden. Virksomheden havde i 1996, 7 fabrikker på 5 kontinenter.
|
|
|
Ansvarsområde
|
Chef. Worldwide Business, Process Management, Supply Chain & Quality Management
(Hele
IBM SDF world wide organisation)
|
|
|
Opgaver
|
§
Overordnet ledelsesansvar for worldwide Process & Supply Chain Management, herunder strategisk ledelse og kvalitetsledelse - organisatorisk omfattende ledelse af samtlige Worldwide Business, Supply Chain and Quality Management afdelinger.
|
|
|
Resultater
|
§
Globalt online Lean Management koncept og system udviklet (Business, Process and Quality Management System), som sikrer sammenhæng i forsyningskæderne, fra ordren kommer ind i virksomheden, til varen leveres hos kunden.
§
Systemet indeholder blandt meget andet et online målingssystem med en automatiseret Balance Scorecard løsning, totalt overblik over virksomhedens processer baseret på teknikkerne bag Value Stream Mapping, optegnet i Visio design flow, samt overblik over hvorledes IT systemer og applikationer understøtter processerne.
§
Systemet er funderet i en SAP/PILO løsning, som i det daglige sikrer, at IBM´s processer er sammenhængende. Gennem en totalt automatiseret barcodescanning sikres, at kritisk-vej optimeres. Systemet blev certificeret efter ISO 9000:2000 standard.
§
Opbygningen og implementeringen af dette globale system har givet markante forbedringer: ressource forbruget blev reduceret med 30%, “Turn Around Time” gik fra 3 dage til 1, “On-time delivery” steg fra 93% til 99%, og fejl i produktionen kom ved at benytte Six Sigma ned på under 200 ppm. Ressourcerne til administration blev halveret, og samtidig viste medarbejdertilfredsheden markant fremgang.
§
De omfattende procesforbedringer blev bl.a. opnået ved at fokusere på kundernes forventninger. Gennem en CRM-proces, som blandt andet baserede sig på informationer fra kundefokusgrupper samt kundetilfredshedsundersøgelser, steg kundetilfredshedpå indekset med 8%.
Selve organisationsforandringen blev således ikke kun blevet gennemført som et teknokratisk projekt, men blev forankret i organisationens struktur og virke. Da jeg forlod IBM, var det netop lykkedes os at vende organisationen, således at den afspejlede procesflowet og altså ikke længere fulgte den generelle funktionsopdelte organisationsstruktur.
|
|
|
Reference fra
|
§
11
|
|
|
Reference til
|
§
IBM SDF Director of Strategic management
|
Årstal –1998-1999
|
IBM Software,Delivery & Fulfilment , København
|
Virksomhedsbeskrivelse
|
§
Se ovenstående
|
|
|
Ansvarsområde
|
§
Chef. for e-care og Sales & Marketing Support Account
afdelingerne
(Europe, Middle East, Asia and Africa (EMEA) e-care business
ansvarlig
,
samt ansvar
for Sales & Marketing Support Account Management
i
EMEA)
|
|
|
Opgaver
|
§
Ansvar for udvikling af strategisk e-care business i EMEA, med direkte rapport til den worldwide ansvarlige chef i USA.
Ansvarlig
for Sales & Marketing support Account Management
|
|
|
Resultater
|
§
Udvikling af strategisk e-care koncept. Opbygning af en call center struktur til håndtering af e-care.
§
Optimering af support processerne med 50%. Online selvbetjeningsværktøjer.
|
Reference fra
|
§
25
|
|
|
Reference til
|
§
Director of EMEA e-business,
samt
Director sales & Marketing in EMEA
|
Årstal –1996-1999
|
IBM Software,Delivery & Fulfilment,EMEA
|
Virksomhedsbeskrivelse
|
§
Se ovenstående
|
|
|
Ansvarsområde
|
Kvalitetschef for IBM SDF I EMEA
|
|
|
Opgaver
|
§
Ansvar for ISO 9000 certificering. Opbygning og implementering af TQM.
|
|
|
Resultater
|
§
6-sigma implementering. Fejl rate under 200 ppm. Certificering efter ISO 9001. Opbygning af KPI.
|
Reference fra
|
§
5
|
|
|
Reference til
|
§
Salgs og marketing direktør i EMEA
|
Årstal –1996-1999
|
IBM Software, Delivery & Fulfilment, EMEA
|
Virksomhedsbeskrivelse
|
§
Se ovenstående
|
|
|
Ansvarsområde
|
Leder, Sales Marketing Support Planning
(Sales Marketing support i EMEA)
|
|
|
Opgaver
|
§
Klargøring af slags og marketing materialer til EMEA området.
Call center support i forbindelse med EMEA kampagner
|
|
|
Resultater
|
§
Optimering af indkøb og lager funktionerne med 40%. Halvering af medarbejderstaben.
|
Reference fra
|
§
20
|
|
|
Reference til
|
§
Salgs og marketing direktør i EMEA
|
Årstal –1995-1996
|
IBM SDF, EMEA
|
Virksomhedsbeskrivelse*)
|
§
Se ovenstående
|
|
|
Ansvarsområde
|
HR medarbejder, HR
(skills management)
|
|
|
Opgaver
|
§
Projektleder: Udvikling og implementering af Skills Management systemer.
§
Udvikling og implementering af ledelsessystemer (MIS).
§
Medarbejdertilfredshedsundersøgelser.
|
|
|
Resultater
|
§
Implementering af IBM´s globale skills management system
§
Opbygning af Management Information System
§
Udformning og gennemførelse af kundetilfredsundersøgelser
|
|
|
Reference fra
|
§
0
|
|
|
Reference til
|
§
HR direktøren
|
Årstal –1993-1995
|
Coopers & Lybrand, Danmark
|
Virksomhedsbeskrivelse*)
|
§
www.PWC.dk
|
|
|
Ansvarsområde
|
konsulent, Strategi udvikling
|
|
|
Opgaver
|
§
Udvikling af kvalitetshåndbog. Udvikling af målinger af kvaliteten af leverancerne
|
|
|
Resultater
|
§
Kvalitets håndbog efter ISO 9000. Standarder for måling af kvaliteten af serviceydelserne. Uddannelse af medarbejdere i servicekvalitet.
|
|
|
Reference fra
|
§
0
|
|
|
Reference til
|
§
Partner med ansvar for strategiskudvikling
|
Årstal –
|
Lysgaard Rådgivning, København
Konsulent,
|
Virksomhedsbeskrivelse*)
|
§
3 mands konsulentvirksomhed. Rekruttering og organisations udvikling.
|
|
|
Ansvarsområde
|
Eksternkonsulent
– selvstændig ansvarsområde kvalitetssyring
|
|
|
Opgaver
|
§
Rekrutterings opgaver. Rådgivning vedr. kvalitetsstyring.
Skrivning af jobannoncer etc.
|
|
|
Resultater
|
§
|
|
|
Reference fra
|
§
0
|
|
|
Reference til
|
§
Ejeren
|
1.4 Supplerende bemærkninger
|
1.4
|
Supplerende bemærkninger
|
|
|
Kurser(
+ årstal)
|
2021 CISM
2021 ISO 27001
2010 MSP Foundation
2008 Salgsudannelse
2007 Lederuddannelse v. Implementor
2006 SAS Data mining - Statistikmodul.
2003 Design Flow - Value Stream Mapping- Visio og Aris - Proces optimering.
2001 Forhandlings- og kontraktskrivningskurser.
2000 Coaching af medarbejdere.
2000 DFK Procesledelse .
2000 Navision.
1999 SAP.
1996 Certificeret ISO 9000 auditor
1996 – 1999 IBM projektlederuddannelse. (Diplom)
1996 IBM Junior og 1999 senior lederuddannelse
1996 Præsentations- og kommunikationskurser
1996 PILO (Produktions- og Logistiksystem).
|
1.5 Klausuler m.v.
|
|
|
|
|
Mit opsigelsesvarsel overfor arbejdsgiver
|
§
1 måned
|
|
|
Arbejdsgivers opsigelsesvarsel overfor dig
|
§
6 måneder
|
|
|
Er der specielle konditioner forbundet hermed?
|
§
Nej
|
|
|
Konkurrenceklausul
|
§
Nej
|
|
|
Kundeklausul
|
§
Nej
|
|
|
Årlig fast løn i DKK
|
§ XXX.XXX
Dkr
|
|
|
Referencepersoner
+ Telefonnummer
|
§
Kan rekvireres
|
|
|
|
|
|
|