CV - Nicolaj Nielsen - Kronologisk

Uddannelse

Årstal

1995 Cand. Merc. i kvalitetsledelse (TQM) fra Handelshøjskolen i Århus.

1995 International Management ved Yonsei University Seoul, Korea

1991 HA handelseshøjskolen i Århus

Personlige oplysninger

Navn

Nicolaj Nielsen

 

 

Adresse

Overgaden Neden Vandet 1a, 3tv. 1414 København K

 

 

Fødselsdag/år

070263 – 59 år

 

 

Telefon – mobil

20152870

 

 

E-mail

NINI@nielsen.mail.dk

 

 

Nøgle kompetencer

Gennem mine mangeårige virke har jeg tilegnet mig en række kompetencer, samt styrket mine personlige karakteristika.



Nøgle kompetencer:

Personlige karakteristika:

Top og mellem ledelse


Relationer

Process Management


Program og  Transformationsledelse 


LEAN & Agile Management

Analyse og problemløsning.

 
Proaktiv kommunikation


Vedholdende

Kvalitetsledelse

Systemisk tænkning

 

IT & Cyber Security

Kundefokus

 

Interkulturel

Holistisk

 

Gennemslagskraft

Egen ledelse


I underafsnit findes mere udførlige beskrivelser af ovenstående.

2020-20XX CISO Forsvarets materiel og indkøbstyrelse

2017-2020 Cyber Security Program Manager

2017-2020 Programchef – Danmarks Nationalbank

2014-2017 CIO og Transformation

2014-2017  | Bankernes Kontant Service A/S | CIO & Digital Transformationsleder 

Primært ansvarsområde:

·      CIO

o   Outsourcing, samt opbygning af cloudløsning

o   Drift og incident håndtering

o    IT-strategi og arkitektur

·      Head of Project & Strategy Management

o   Strategy mapping og projektmodel.

o   Styretavler og rapportering

o   Budget og cost monitoring

·      Programleder for 400 mdkk program.

o   Digitalisering af den danske pengeforsyning

o   Nyt Cash Center

o   Opbygning og implementering af verdens første automatisererede og digitaliserede cash management system

 

Primære resultater

·        Program

o   Implementering af verdens første automatiserede produktionssystem for kontanthåndtering

o   Implementering af nyt ERP/CMS og digitalisering af produktion

o   Reducerede antal kontantcentre fra 7 til 3 og flyttede hovedkontor

o   Gennemførte byggeri af et af verdens sikrest kontantcenter til tiden og under budget.

·        Opbygning af IT afdelingen

o   Nyt systemlandskab

o   Ny infrastruktur – Cloud baseret

·        Sourcing aftaler med leverandører

·        Etablering af PMO office

o   Tavle styring

o   Opbygning og implementering af model til prioritering af strategiske projekter

o   Etablering af ressource styring på tværs af forretningsområder

2012-2013 Programledelse og Lean/Agile ledelse

2012-2013 | EG A/S | Senior Lean Program Manager 

Primært ansvarsområde:

o   Lean af IT projektleverancer – Model og værktøjer

o   Lean og optimering af applikationsudviklingen.

o   Lean og optimering af værdikæden fra salg til leverance.

 

Primære resultaterne hos EG.

o   Optimering af EG´s forretning og værdikæde (IT softwareudvikling etc.)

o   Uddannelse af lederne i "IT Driftsledelse"

o   Etablering af EG´s produktivitetssystem

o   Model til optimering af salget.

o   Etablering af KPI / balance scorecard

o   Etablering af "styre tavler" (scrum)

2013-2014 | Philips Medical | Programleder for Transformation

Primært ansvarsområde:

o   Implementering af SAP

o   Implementering af ny infrastruktur

o   Integration og opsætning af Kanban styret produktions flow

 

Primære resultaterne hos Philips.

o   Projektledelse af SAP implementering

o   Opsætning af ny produktionslinje og Kanban styring

o   Kommunikation og Statusrapporter til Philips internationale Topledelsen, samt DK ledelsen

2010 - 2012 Funktionschef Produktion og digitale medier


(Fra år til år, omvendt kronologisk)

 

 

2005 –2012

De Gule Sider a/s – EDSA

Virksomhedsbeskrivelse

§  www.dgs.dk

Omsætter for 400 millioner Dkr. Ca. 300 ansatte.

 

 

 

Ansvarsområde

Funktionschef

 

 

Opgaver

·       Ledelse af Online Fullfilment afdelingen

·       Ledelse af Annonce og Grafiske produktion.

·       Ledelse af Program og Process Excellence afd.

·       Ledelse af forretnings og IT arkitektur

 

 

Resultater

·      Kontrakt og annonce produktion er optimeret med 60%. Outsourcing af den grafiske produktion.

 

·      Opbygning af en online fullfilment afdeling med 25 medarbejdere og 3 underleverandører er på plads. Production Web-sites, SEO/SEM er siden udgangen af 2010 steget 400%.

 

·      Opbygning af en process excellence afdeling, har i Q1 2011 givet et løft på 10% i kundetilfredheden. Endvidere har nye processer i kundecenteret øget ”One-Stop” solution fra 60% til 85% og tabte kald er under 1%.

 

 

Reference fra

55

 

 

Reference til

COO

 

 

2009 - 2010 Nordisk Program Chef for Change Management


2005 –2012


Lokaldelen a/s og De Gule Sider a/s – EDSA


Virksomhedsbeskrivelse*)

·       www.dgs.dk

Omsætter for 500 millioner Dkr. Ca. 350 ansatte.

·       http://www.lokaldelen.se/

Omsætter for 300 millioner Skr. Ca 250 ansatte

 

 

Ansvarsområde

Nordisk Program Chef for Change Management

 

 

Opgaver

·       Opbygning af det nordiske program og projektkontor

·       Governance modeller til sikring af topledelsen prioritering

·       Optimering af forretningens ressourcer i forhold til at gennemføre de strategiske projekter

·       Styring af virksomheden ressourcekapacitet i forbindelse med at gennemføre den nødvendige change management

 

 

Resultater

·       Gennemførelses procenten af projektporteføljen er steget fra 70% til 99%

·       Implementering af samordnet ressourceplan og projektporteføljen har givet en øget ressource udnyttelse på 25%

·       Design og implementering af governance model for ledelsesprioritering.

 

 

Reference fra

10

 

 

Reference til

Nordisk COO

2008-2009 Chef, Process Excellence og Lean Management

Årstal –2008-2009

European Directories S.A.


Virksomhedsbeskrivelse

§  http://www.europeandirectories.com

Omsætter for ca. 700 millioner Euro. Der er 3700 ansatte i 7 lande

 

Ansvarsområde

Chef, Process Excellence

(Lean Management in European Directories organization

Chef for CRM/ERP program hos DGS)

 

Opgaver

§  Opbygning af Lean organisation i Europa, samt indførelse af process excellence. Overordnet ansvarlig for LEAN/kvalitets projekter i Europa. Ansvarlig for Benchmarking programmet.

§  Program ansvarlig for implementering af nyt CRM/ERP system i DGS

 

 

Resultater

§  Optimering af Back Office funktionerne med 20-50 %.

§  Etablering af lokale process excellence afdelinger.

§  Opbygning af EDSA KPI management. Gennemførsel af Benchmarking undersøgelse.

§  Etablering af online Process & Quality Management Information System. Alle landes forretningsprocesser, samt IT systemer dokumenteret i Visio.

§  Design af nye forretnings processer, samt implementation af nyt CRM/ERP system. Implementeret på 11 måneder.

 

 

Reference fra

§  10

 

 

Reference til

§  Group Director Strategy and Operations

2006-2007 Chef, Process & IT Architecture

Årstal –2006-2007

De Gule Sider a/s – EDSA

 

Virksomhedsbeskrivelse

§  www.dgs.dk

Omsætter for 700 millioner Dkr. Ca. 550 ansatte.

 

 

Ansvarsområde

Chef, Process & Architecture

 

 

Opgaver

·       Ansvarlig for opbygningen af DGS Proces & arkitektafdeling.

·       Ansvarlig for Process Excellence program og BPR/Lean projekter.

·       Ansvarlig for Design af såvel forretningens IT arkitektur, samt ansvarligt for optimering og re-design af DGS forretnings-processer.

 

 

Resultater

§  Backoffice og kundeservice optimeret med 40 %.

§  Etablering af ny IT infrastruktur.

§  Re-design af salgsprocesserne med en effektivitets forøgelse på 20 %.

§  Design af nyt provisionssystem. Implementering af nyt økonomisystem.

§  Etablering af DGS KPI struktur.

§  Design af intranet process excellence portal.

 

 

Reference fra

§  10

 

 

Reference til

§  Direktøren for Change management og IT

2004-2006 Leder, Program og projektafdelingen

2005-2012

De Gule Sider a/s –TDC

 

Virksomhedsbeskrivelse

§  www.dgs.dk

(Se ovenstående)

 

 

Ansvarsområde

Leder, Program og projektafdelingen

 

 

 

Opgaver

§  Ansvar for opbygning af projektorganisationen i såvel Danmark, som i Sverige. Prioritering af de strategiske projekter. Oprydning i forretningen vedr. opgaver og projekter. Uddannelse af forretningens projektledere.

 

 

Resultater

§  Opbygning af en central program og projekt afdeling.

§  Etablering og udvikling af strategisk koncept og ledelsesværktøj til prioritering af DGS projekter.

§  Opbygning og implementering af projektledelses modeller og værktøjer.

§  LEAN i projektledelsen og rationalisering af projektporteføljen med 60 %.

 

 

Reference fra

§  15

 

 

Reference til

§  Produktionsdirektøren

2003-2004 Program Manager

2004-2005

Royal Unibrew a/s

 

Virksomhedsbeskrivelse

§  www.royalunibrew.com

Omsætter for 3 milliarder. Antal ansatte ca. 2300

 

 

Ansvarsområde

Program manager, Process excellence afdelingen

(Hele bryggerigruppens organisation)

 

 

Opgaver

§  Program Manager med ansvar for opbygning og implementering af Process Excellence Management.

§  Projektleder for Lean Management projekter. I 2004 omfattende Indkøb og Logistik, Supply Chain, Salg og Marketing, samt Budgetteringsprocessen

 

 

Resultater

§  Optimering af budgetprocessen 60 %. Optimering af Fadølsservice med 30%.

 

 

Reference fra

§  0

 

 

Reference til

§  Chefen for process excellence afdelingen

2003-2004 Underdirektør

2003-2004

Aarstiderne a/s

Virksomhedsbeskrivelse

§  www.aarstiderne.com

§  Omsætter for 140 millioner Dkr. Antal ansatte 120.

 

 

Ansvarsområde

Underdirektør

(Indkøb, logistik og HR)

 

 

Opgaver

§  Overordnet ledelsesansvar for Indkøb, Logistik- og Kvalitetsledelse, samt HR.

§  Strategisk og operationelt ansvar for tilpasning, rationalisering og udvikling af virksomhedens forretningsprocesser. BtB og BtC. Opbygning af e-handelsløsninger fra avler til kunde - “fra jord til bord”.

 

 

Resultater

§  Optimering af indkøbsprocessen med 50%. Udvikling af indkøbsplanlægningsværktøj.

§  Etablering af HR funktion.

§  Implementering af strategisk indkøbspolitik.

§  Optimering af lagerfunktionen med 25 %

 

 

Reference fra

§  10

 

 

Reference til

§  Den administrerende direktør

1999-2003 Chef. Worldwide Business, Process Management, Supply Chain & Quality Management

Årstal –1999-2003

IBM Software,Delivery & Fulfilment, Colorado (København)

Virksomhedsbeskrivelse

§  IBM SDF klargører, producere og leverer alt IBM´s software til hele verden. Virksomheden havde i 1996, 7 fabrikker på 5 kontinenter.

 

 

Ansvarsområde

Chef. Worldwide Business, Process Management, Supply Chain & Quality Management (Hele IBM SDF world wide organisation)

 

 

Opgaver

§  Overordnet ledelsesansvar for worldwide Process & Supply Chain Management, herunder strategisk ledelse og kvalitetsledelse - organisatorisk omfattende ledelse af samtlige Worldwide Business, Supply Chain and Quality Management afdelinger.

 

 

Resultater

§  Globalt online Lean Management koncept og system udviklet (Business, Process and Quality Management System), som sikrer sammenhæng i forsyningskæderne, fra ordren kommer ind i virksomheden, til varen leveres hos kunden.

§  Systemet indeholder blandt meget andet et online målingssystem med en automatiseret Balance Scorecard løsning, totalt overblik over virksomhedens processer baseret på teknikkerne bag Value Stream Mapping, optegnet i Visio design flow, samt overblik over hvorledes IT systemer og applikationer understøtter processerne.

§  Systemet er funderet i en SAP/PILO løsning, som i det daglige sikrer, at IBM´s processer er sammenhængende. Gennem en totalt automatiseret barcodescanning sikres, at kritisk-vej optimeres. Systemet blev certificeret efter ISO 9000:2000 standard.

§  Opbygningen og implementeringen af dette globale system har givet markante forbedringer: ressource forbruget blev reduceret med 30%, “Turn Around Time” gik fra 3 dage til 1, “On-time delivery” steg fra 93% til 99%, og fejl i produktionen kom ved at benytte Six Sigma ned på under 200 ppm. Ressourcerne til administration blev halveret, og samtidig viste medarbejdertilfredsheden markant fremgang.

§  De omfattende procesforbedringer blev bl.a. opnået ved at fokusere på kundernes forventninger. Gennem en CRM-proces, som blandt andet baserede sig på informationer fra kundefokusgrupper samt kundetilfredshedsundersøgelser, steg kundetilfredshedpå indekset med 8%. Selve organisationsforandringen blev således ikke kun blevet gennemført som et teknokratisk projekt, men blev forankret i organisationens struktur og virke. Da jeg forlod IBM, var det netop lykkedes os at vende organisationen, således at den afspejlede procesflowet og altså ikke længere fulgte den generelle funktionsopdelte organisationsstruktur.

 

 

 

Reference fra

§  11

 

 

Reference til

§  IBM SDF Director of Strategic management

Årstal –1998-1999

IBM Software,Delivery & Fulfilment , København

Virksomhedsbeskrivelse

§  Se ovenstående

 

 

Ansvarsområde

§  Chef. for e-care og Sales & Marketing Support Account afdelingerne

(Europe, Middle East, Asia and Africa (EMEA) e-care business ansvarlig , samt ansvar for Sales & Marketing Support Account Management i EMEA)

 

 

Opgaver

§  Ansvar for udvikling af strategisk e-care business i EMEA, med direkte rapport til den worldwide ansvarlige chef i USA.

Ansvarlig for Sales & Marketing support Account Management

 

 

Resultater

§  Udvikling af strategisk e-care koncept. Opbygning af en call center struktur til håndtering af e-care.

§  Optimering af support processerne med 50%. Online selvbetjeningsværktøjer.

 

 

Reference fra

§  25

 

 

Reference til

§  Director of EMEA e-business, samt Director sales & Marketing in EMEA

Årstal –1996-1999

IBM Software,Delivery & Fulfilment,EMEA

 

Virksomhedsbeskrivelse

§  Se ovenstående

 

 

Ansvarsområde

Kvalitetschef for IBM SDF I EMEA

 

 

Opgaver

§  Ansvar for ISO 9000 certificering. Opbygning og implementering af TQM.

 

 

Resultater

§  6-sigma implementering. Fejl rate under 200 ppm. Certificering efter ISO 9001. Opbygning af KPI.

 

Reference fra

§  5

 

 

Reference til

§  Salgs og marketing direktør i EMEA

 

Årstal –1996-1999

IBM Software, Delivery & Fulfilment, EMEA

 

Virksomhedsbeskrivelse

§  Se ovenstående

 

 

Ansvarsområde

Leder, Sales Marketing Support Planning

(Sales Marketing support i EMEA)

 

 

Opgaver

§  Klargøring af slags og marketing materialer til EMEA området.

Call center support i forbindelse med EMEA kampagner

 

 

Resultater

§  Optimering af indkøb og lager funktionerne med 40%. Halvering af medarbejderstaben.

 

 

Reference fra

§  20

 

 

Reference til

§  Salgs og marketing direktør i EMEA

 

Årstal –1995-1996

IBM SDF, EMEA

 

Virksomhedsbeskrivelse*)

§  Se ovenstående

 

 

Ansvarsområde

HR medarbejder, HR

(skills management)

 

 

Opgaver

§  Projektleder: Udvikling og implementering af Skills Management systemer.

§  Udvikling og implementering af ledelsessystemer (MIS).

§  Medarbejdertilfredshedsundersøgelser.

 

 

Resultater

§  Implementering af IBM´s globale skills management system

§  Opbygning af Management Information System

§  Udformning og gennemførelse af kundetilfredsundersøgelser

 

 

Reference fra

§  0

 

 

Reference til

§  HR direktøren

Årstal –1993-1995

Coopers & Lybrand, Danmark

 

Virksomhedsbeskrivelse*)

§  www.PWC.dk

 

 

Ansvarsområde

konsulent, Strategi udvikling

 

 

Opgaver

§  Udvikling af kvalitetshåndbog. Udvikling af målinger af kvaliteten af leverancerne

 

 

Resultater

§  Kvalitets håndbog efter ISO 9000. Standarder for måling af kvaliteten af serviceydelserne. Uddannelse af medarbejdere i servicekvalitet.

 

 

Reference fra

§  0

 

 

Reference til

§  Partner med ansvar for strategiskudvikling

Årstal –

Lysgaard Rådgivning, København

Konsulent,

 

Virksomhedsbeskrivelse*)

§  3 mands konsulentvirksomhed. Rekruttering og organisations udvikling.

 

 

Ansvarsområde

Eksternkonsulent – selvstændig ansvarsområde kvalitetssyring

 

 

Opgaver

§  Rekrutterings opgaver. Rådgivning vedr. kvalitetsstyring. Skrivning af jobannoncer etc.

 

 

Resultater

§   

 

 

Reference fra

§  0

 

 

Reference til

§  Ejeren

 

1.4 Supplerende bemærkninger

 


 

1.4

Supplerende bemærkninger

 

 

Kurser( + årstal)

2021 CISM

2021 ISO 27001

2010 MSP Foundation

2008 Salgsudannelse

2007 Lederuddannelse v. Implementor

2006 SAS Data mining - Statistikmodul.

2003 Design Flow - Value Stream Mapping- Visio og Aris - Proces optimering.

2001 Forhandlings- og kontraktskrivningskurser.

2000 Coaching af medarbejdere.

2000 DFK Procesledelse .

2000 Navision.

1999 SAP.

1996 Certificeret ISO 9000 auditor

1996 – 1999 IBM projektlederuddannelse. (Diplom)

1996 IBM Junior og 1999 senior lederuddannelse

1996 Præsentations- og kommunikationskurser

1996 PILO (Produktions- og Logistiksystem).

 

1.5 Klausuler m.v.


 

 

 

Mit opsigelsesvarsel overfor arbejdsgiver

§  1 måned

 

 

Arbejdsgivers opsigelsesvarsel overfor dig

§  6 måneder

 

 

Er der specielle konditioner forbundet hermed?

§  Nej

 

 

Konkurrenceklausul

§  Nej

 

 

Kundeklausul

§  Nej

 

 

Årlig fast løn i DKK

§  XXX.XXX Dkr

 

 

Referencepersoner

+ Telefonnummer

§  Kan rekvireres

| Svar

Nyeste kommentarer